Al Iadah Hiya Az Ziadah

Pages

Wednesday, February 23, 2011

Tidak Perasan?

Posted by ABC On 6:55 AM No comments


"Creator And creation"

atau nama lainnya pencipta dan hasil ciptaan. DUA makna berbeza tapi membawa kepada SATU makna yang utama.


Islam disandarkan atas konsep ini. DImana ada pencipta , ada ciptaannya. Kalau tiada pencipta, tiadalah ciptaannya?


Kalau difikirkan secara logik, terjadinya sesuatu adalah atas efek sesuatu.


Contoh menara KLCC yang kita gahkan tidak akan terhasil sekiranya tiada penciptanya seperti engineer, planner, buruh dan lain. Bila ditayangkan pada satu dunia, orang pasti akan tertanya negara apa itu, siapa designer dia, siapa engineer dia, siapa perekanya?


Jadi apa yang ada didepan mata kita sekarang?


"Dan gunung-ganang sebagai pancang pasaknya"
(Surah An-Naba’, 78: Ayat 7)


Tidak akan terciptanya Gunung, laut, langit, bulan, matahari, tanah, manusia dengan sewenang-wenangnya tanpa kehadiran penciptaNya.

Kalau rekaan KLCC boleh ditanyakan akan penghasilanNya. Kenapa tidak kejadian bumi? Kalau pelopor ilmu sains boleh kita terokai, mengapa bukan ilmu agama?



"Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang terang-benderang cahayanya?"
(Surah An-Naba’, 78: Ayat 13)



Pernah dengar Darwinism? Teori evolusi? Dimana manusia ni sebenarnya asal daripada Beruk? Saya katakan tidak pada teori ini!



"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat : Sesungguhnya Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniupkan kedalamnya ruh (ciptaan)-ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud" (QS. Al Hijr (15) : 28-29)


Teori Darwin boleh ditolak bulat-bulat kerana beliau menggunakan teori evolusi sedangkan Adam dan Hawa dievolusikan kah? Sudah terang lagi bersuluh manusia diciptakan dari Tanah seperti tercatatnya diatas.

Tetapi bagaimana terhasilnya tanah tersebut? Sudah semesti dari PenciptaNya.


Hendak kenal Islam? Mudah sahaja tetapi kenapa menyukarkannya?


"Mamak! Teh tarik satu! ". kata pelanggan. "Teh tarik siap boss! ". kata mamak. Uiisssh, sedap nih! siapa buat ni mamak? Mestilah saya, siapa lagi. tak kan nenek saya kot .ceh. kata mamak


Siapa hasilkan Milo? Mamak lah. Jadi siapa penciptanya? Mamaklah. tak kan nenek dia kot. Betul?
Jadi alam semula jadi kita, universe kita siapa yang ciptakan? Penciptalah! ceh


Jadi siapa yang menciptakan bumi, gunung, pasangan, Malam, siang dan manusia. Ini jawapan utk persoalan


“Dan Dia-lah Tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. Dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan, Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan. Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon korma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir.”
(QS. Ar-Ra‘d, 13: 3-4)

0 00:

Post a Comment