Al Iadah Hiya Az Ziadah

Pages

Friday, June 28, 2013

Sehingga bertemu lagi...

Posted by ABC On 12:59 PM 3 comments




Salam alayk rakan-rakan zaman P ramlee yang lama menyepi ,

Sebenarnya tidak tahu bagaimana hendak bermula dan tidak tahu juga bagaimana untuk menyampaikan dan tidak tahu juga bagaimana ingin dituliskan. 

Maafkan saya kerana berzaman tidak menulis untuk meneruskan perjuangan saya disini. Banyak faktor sebenarnya yang menangguhkan tetapi insyaAllah saya akan mulakan azam baru untuk menjadi orang baru! Dan  saya exam sebenarnya esok , jadi tidak tahu bagaimana masa inilah paling hendak buka segala-galanya. Namun doakan agar segalanya dipermudahkan ! Doakan saya ^^

InsyaAllah hari ini saya ingin berkongsi sedikit sahaja. Ia adalah antara pandangan cinta pertama sebenarnya. Iaberkenaan dengan syair yang sangat sayu dan pada pendapat saya sangat menusuk hati. Moga kalian mendapat manfaat darinya. 

Ya, ini bukan hasil penulisan saya kerana tidak sempat sebab esok exam. Namun hayatilah ia dan kita berjumpa semula selepas exam! :)


                                         ****************************************

إذا ما قال لي ربي أما استحييت تعصيني ..؟

وتُـخفي الذنبَ عن خلقيَ وبالعصيانِ تأتيني

Jika Tuhanku menanyakan padaku, tidak malukah kau bermaksiat kepada-Ku … ?
Kau sembunyikan dosamu dari makhluk-Ku, dan datang pada-Ku dengan penuh dosa,

فكيف أجيبُ يا ويحي ومن ذا سوف يحميني؟

أسُلي النفس بالآمالِ من حينٍ الى حيني

وأنسى ما وراء الموت ماذا سوف تكفيني

كأني قد ضّمنتُ العيش ليس الموت يأتيني

Bagaimana aku akan menjawabnya wahai diriku yang malang? dan siapakah kelak yang dapat menyelamatkan aku?
Aku terus menyuapi jiwaku dengan impian dari waktu ke waktu
Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi setelah mati, dan apa yang terjadi setelahku dikafankan,
Seolah-oleh aku telah dijamin untuk hidup selamanya, seakan mati tidak akan menemuiku,

وجائت سكرة الموت الشديدة من سيحميني؟؟

نظرتُ الى الوُجوهِ أليـس منُهم من سيفدينـــي؟

Dan telah datang padaku sakaratul maut yang mengerikan, Siapa sekarang yang mampu melindungiku?
Aku melihat pada wajah-wajah, apakah ada dari mereka yang akan menebusku,

سأسأل ما الذي قدمت في دنياي ينجيني

فكيف إجابتي من بعد ما فرطت في ديني

Akan ku disoal apa yang telah aku lakukan di dunia untuk menyelamatkan diri ini,
Maka bagaimana akan ku jawab setelah aku mengabaikan urusan agamaku?

ويا ويحي ألــــم أسمع كلام الله يدعوني؟؟

ألــــم أسمع بما قد جاء في قاف ويسِ

ألـــم أسـمــع بيـوم الحـشر يوم الجـمع والدين

ألـــم أسمع مُنادي الموت يدعوني يناديي

Celakalah aku! Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah yang menyeruku?
Apakah aku tak dengar apa yang telah diberitakan di dalam surah Qaaf dan Yaasin?
Apakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkan manusia, hari perhimpunan dan hari pembalasan?
Apakah aku tak dengar panggilan ajal maut, menyerukan dan menjemputku?

فيا ربــــاه عبد تـائب من ذا سيؤويني ؟

سوى رب غفور واسعُ للحقِ يهدييني

أتيتُ إليكَ فارحمني وثقــّـل في موازيني

وخفَفَ في جزائي أنتَ أرجـى من يجازيني

Maka Ya Rabb! Seorang hamba datang bertobat, siapa yang dapat melindunginya?
Melainkan Tuhan yang Maha Luas pengampunanNya & yang membimbingku pada kebenaran,
Aku telah datang pada Mu, maka kasihanilah daku dan beratkan timbangan (kebaikan) ku,
Dan ringankan (percepatkan) hisabku karena Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban.
Sebagian isi sya’ir ini tertulis di kitab Talbis Iblis karya Al Hafidz Ibnul Jauzy (wafat 597 H):

3 00:

ni ringtone org arab slalu guna..

yeke. ambo xpernah perasang pon :O

https://www.youtube.com/watch?v=9hidQmgpU2o

Post a Comment