Al Iadah Hiya Az Ziadah

Pages

Saturday, October 29, 2011

Nothing

Posted by ABC On 4:26 AM No comments


Jika sebelum ni kebanyakan post hanya ditulis dalam keadaan hitam
Namun bukan kali ini....

Jika merasa diri kerugian banyak, nescaya ada lagi yang menjadi pertaruhan besar
Tiada kata yang mampu gambarkan , diam hanya menjadi jawapan

suatu yang terpaut lama dalam diri
Meminta pada Tuhan bagi selesaikan ikatan ini

(Cubaan muhasabah diri)

Thursday, September 22, 2011

Mengapa perlu atau tidak berpurdah...?

Posted by ABC On 8:05 AM 6 comments

Setelah bertungkus lumus menconteng paper instead dari Blog. Sekarang masa untuk 'shift the paradigm'. Jadi jika lama tidak buka blog banyak mengomen ini, maaflah, ada exam!

Ninja!

Purdah!


These were the ingredient chosen to make perfect little girl,
But professor utonium accidently added extra ingredient to the contaction
Chemical X....

(pengenalan powerpuff girl, macam pernah tgk)


Abaikan semuanya. Tiada unsur mengutuk. Gambar hanya sekadar hiasan semata.
Baik , hari ini kita akan membicarakan mengenai isu pemakaian. Pemakaian ini mudah saja dan ramai sudah mengupas. Jadi tidak perlulah kita ulang perkara yang sama.

“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: “hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.” Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah maha pengampun lagi maha penyayang.(QS Al-ahzab: 59)

**************************************

Trend atau Train?

Seperti yang kita lihat masa sekarang, pemakaian niqob boleh dianggap sebagai perkara lazim berlaku dalam masyarakat. Alhamdulillah semua ingin menghidupkan semula sunnah yang ditinggalkan. Pelaksanaan perkara baik sudah semestilah tiada masalah dari erti progres dan efeknya dengan izin Allah. Tetapi yang menjadi masalah adalah pabila ia dijadikan trend bukan atas sifat baiknya. Contohnya Aisyah R.A. Beliau memakai purdah kerana rupanya yang cantik dan menarik perhatian. Jadi demi menyelesaikan masalah, beliau pun memakai penutup wajah untuk bagi mengelakkan fitnah.

Disini kita dapat lihat bagaimana dengan memakai niqob boleh menyelesaikan SESETENGAH masalah dalam masyarakat. Tetapi sekarang perkara itu tidak berlaku tetapi apa yang berlaku adalah yang sebaliknya. Mengharapkan gambar dipuji, menarik perhatian, LIKE dan lain. Ada juga yang menjadikan purdah tersebut sebagai benteng pertahanan diri. Maksud saya menggunakan purdah untuk menyorok muka atas sebab tertentu. Ini bukan suatu kelebihan tetapi kelemahan yang sangat akbar. Mengapa?

Pemakaian niqob adalah satu cabaran yang sangat besar! Sesiapa yang memakai niqob dipandang tinggi dan mulia kerana pengorbanannya dalam menegakkan sunnah. Saya ada 3 contoh

1) Disaat matahari terpacak diatas, kepala tidak boleh lari melaikan hanya terperap bawah kain . Tidak heranlah jika melihat mereka mempunyai banyak line dimuka.

2) Mereka juga kena mengambil posisi yang terbaik ketika makan agar muka masih terjaga dari pandangan.

3) Istiqomah! Once a niqobist, she is a niqobist. Pepatah inggeris yang kononnya cool. Andai kata seorang wanita telah mula memakai niqob dan beliau akan terus memakainya untuk tempoh yang sangat lama kerana ia telah dianggap sebahagian dari pakaian mereka. Takkan lah sewenang-wenangnya kita tanggal pakaian depan orang kan..? Sama ertinya.

Perkara yang ditegaskan dalam pemakaian purdah adalah amanahnya yang besar! Ia melambangkan kemuliaan dan kesucian bahkan agama islam itu sendiri. Setiap insan yang memakainya bukan melambangkan peribadi tetapi agama itu sendiri. Contoh...

Andai kata seorang perempuan memakai niqob tetapi perangai buruk. Orang tidak akan kata perempuan tersebut perangai buruk, tetapi yang kenanya....

'Ini ke perangai orang berpurdah?'

Itu yang saya katakan sebelumnya dimana kita kena pastikan dimana niat sebenar kita . Sekiranya niat kita adalah untuk menjaga muka dan hati dari terjebaknya perkara-perkara maksiat kerana Allah. Nescaya akhlaknya juga terjaga kerana atas takutnya kerana Allah. Oleh itu amanah ini perkara yang besar dan tidak boleh dibuat main kerana ia meliputi keseluruhan, baik dan buruk itulah hasil perlakuan kita. Ini ada yang memakai purdah tetapi aktif dalam aktiviti sosial dalam web, macam ada kontra je?


“Hai anak adam, sesungguhnya kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaiah indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat. (QS. Al-a`raf: 26)





***************************
Kesempurnaan

Saya bercakap mengenai niqob ni, bukan sebab saya anti-niqob. (Of course not!!), Niqob is my favourite. Jika saya boleh pakai saya dah pakai dah! (kalaula..) Jika orang ramai tertarik dengan perempuan yang memakai seksi, saya lebih tertarik dengan yang memakai tudung labuh dan juga purdah. Bukan sebab saya suka stalk, tetapi sebab sejuk hati saya melihat mereka. Penjagaan yang rapi terhadap harga diri, mengorbankan keselesaan diri demi agama, dan menyediakan yang terbaik hanya buat bakal suami. Kawan saya yang berbangsa arab pun memberitahu hasratnya untuk berkahwin dengan orang melayu kerana Agama+kelembutan melayu nya. Jadi siapa nak tawar diri kahwin arab...?


Saya ada usulkan perbincangan mengenai niqob. Ada yang menyokong tidak kurang juga yang membantah. Antara yang membantah mempunyai hujah seperti

'Lebih eloklah kita utamakan perkara yang wajib daripada yang sunat kerana yang wajib pun belum tentu dilaksanakan dengan baik.' Contohnya yang tidak memakai tudung.

'imu mengenai agama belum cukup lagi, sudah terfikir mahu pakai purdah. Tunggulah masa yang sesuai dahulu.

Ustaz, saya heranlah. Mengapa perlu ada halangan dalam membuat kebaikan atas kebaikan. Akhowat sudah memakai tudung dan memakai kain tambahan dimuka boleh mendapatkan pahala sunat. Bukankah itu lebih baik? Jika ustaz membandingkan dengan perempuan yang tidak memakai tudung sudah semestilah mereka sangat jauh dengan memakai purdah. Tak kan lah pakai niqob tetapi tudung tiada? Ini kita bicarakan mengenai akhowat yang sudah pakai tudung tetapi ingin menaiki stage lebih tinggi. Jika dalam banyak-banyak perkara sunat yang dilaksanakan dan memakai niqob adalah antara yang mudah. Mengapa tidak digalakkan?

Bercakap mengenai kenaikan stage, merujuk dari pemakai tudung yang menambah niqob diwajah. Tiada syarat yang menyatakan ilmu perlu banyak baru boleh laksanakan sunnah. Memakai niqob bukanlah sunnah yang dituntut tambahan ia adalah sunnah yang masih khilaf dikalangan ulamak.

Sememangnya isu purdah ini masih dibahaskan dan menjadi persoalan khilafiyah. Tiada dalil kuat yang menyuruh wanita untuk berpurdah demi menjaga wajahnya kerana jumhur ulamak menyatakan bahagian yang bukan aurat wanita adalah muka dan telapak tangan. Namun Contoh yang boleh diamati adalah dalam kisah al-fadhaldan juga surah al-ahzab 52 dimana para muslimat zaman rasulullah tidak menutup wajah mereka.
Namun pemakaian niqob boleh menjadi keluar dari sunnah ataupun Bid'ah sekiranya niqob dijadikan simbol perpecahan atau syiar bagi peringkat agama dan dalam beragama.


Ibnu Hajar Al-Haithami mengambil pendapat Al-Qadhi 'Iyadh, wanita tidak wajib menutup wajahnya, secara ijmak(kesepakatan ulama'). Beliau berkata:"pengarang (Imam Nawawi) mengambil dari Al-Qadhi 'Iyadh adanya kesepakatan bahawa tidak wajib bagi wanita menutup wajah di jalannya. Akan tetapi, itu adalah sunnah. Atas lelaki pula untuk menjaga pandangan dari mereka (wanita). Demikian yang diperintahkan oleh ayat Al-Quran."


Antara orang yang disarankan memakai niqob adalah mereka yang

1) merasakan wajahnya menggugat nafsu dan menyebabkan ramai lelaki sms, telefon atau merasakan dirinya menjadi perhatian orang. (hati-hatilah yang ramai friend, kemungkinan anda distalk setiap hari oleh orang sama)

2) Isteri yang mempunyai suami "niqob-lover". Maksudnya sekiranya niqob menenangkan hati suami, bukankah lagi cantik jika isterinya sendiri yang pakai?

3) Sila buka Quran Al-Ahzab : 71. ( baca link ini utk dikaitan)


Dah banyak sangat mengomen. So hendak berhenti disini sajalah. Sudah pukul 12.30 dan itu menandakan masa untuk tidur sebelah syamim (Im male, so housemate). Secara konklusinya cadangan boleh jadi banyak, tetapi pelaksaan tetap satu iaitu dari diri anda sendiri. Banyak pendapat dan khilaf tetapi pilihlah yang terbaik. Tiada paksaan dan jangan anggap terpaksa jika ada orang suka purdah kerana purdah merupakan amanah dan tanda-tanda diri kita bersedia untuk menerima amanah lebih besar dan kesanggupan kita untuk mengorbankan segala demi jalan Allah. Jika sudah tiba masanya, hanya diri anda sendiri yang tahu, bukan mengikut orang lain. Jangan memakainya kerana terpaksa tetapi kerana inginkannya
:)


Manusia mempunyai satu nikmat dimana makhluk lain tiada. Iaitu nikmat membuat pilihan. :)

Sunday, September 11, 2011

'Graduan' Bujang

Posted by ABC On 4:22 AM 4 comments





Bismillah
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Selawat KeAtas Junjungan Nabi Muhammad SaW





Firman Allah SWT yang bermaksud :

“ Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kami pasangan hidup dan anak-anak yang menjadi penyejuk mata ( Qurratu’ayun ) dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.”( Surah al Furqan ayat 74 )




Sudah semesti ramai menyangka perkahwinan ini mudah dan tidak kurang pula yang susah. Sebab itulah kadang-kadang dalam satu masa kita akan melihat ramaiii yang kahwin dalam tempoh tertentu dan ramai juga TIDAK kahwin dalam masa yang lain.

Susah atau senang itu semua subjektif. Kita tidak boleh meramal masa depan. Jadi Level rintangan kita sememangnya tidak boleh diduga. Sebab itu antara tiang agama adalah mempercayai Qada' dan Qadar. Iaitu dengan memegang sepenuhnya pegangan yang kita percaya walaupun kita tidak nampak.

Apa yang ingin saya ingin tekankan disini adalah, perkahwinan itu adalah perkara yang susah kerana ia melengkapi separuh dari agama kita. Mengapa susah? Bukan kerana banyak rintangannya yang perlu ditempuh sepanjang perjalanan untuk berkahwin, tetapi amanah yang dipegang setelah bergelar seorang 'graduan bujang'

******************************

"Graduan Bujang"

Graduan Bujang bukan merujuk kepada ahli akademik yang telah habis pengajian tetapi kepada yang telah berjaya menghabiskan hidupnya sebagai orang bujang dengan selamatnya.
Kadang-kadang mungkin kita menyangka

" Senang je perjalanan dia untuk berkahwin kan"

"Indahnya hidup dia selepas kahwin"

Saya pasti kebanyakan mungkin terfikir seperti perkara diatas namun indah khabar dari rupa, tidak kenal maka tidak cinta. Itulah pepatah paling sesuai sekali dengan keadaan. Bukan saya ingin menafikan perkara tersebut tetapi ingin membawa rakan-rakan pada perkara disebaliknya, yang tidak nampak.

Percayalah kawan-kawan kita semua tetap akan diuji pabila berada di medan ujian ini iaitu 'Dunia' tetapi yang membezakan antara setiap individu adalah bila dan bagaimana cara penyelesaian. Sekiranya kita mendapat sesuatu yang dihajati dengan mudah maka berhati-hatilah kerana mungkin cabarannya adalah atas kesenangan tersebut. Jika bukan mungkin selepasnya.

Kawan-kawan sekalian, Kita mungkin melihat perjalanan seseorang sebelum kahwin sangatlah mudah! Dari mengambil keizinan dari ibubapa sehinggalah urusan cop mengecop. Sudah semestinya dalam hati berasa cemburu atau nama eng-ge-lish nya 'jealous'.

"mengapalah senang sangat dia minta kahwin, kalau aku....sob3"

Mana tidak tenggelamnya kapal titanic kerana hanya menampakkan ais dibahagian atas tetapi lupakan akan akarnya yang besar dibawah. Sama seperti manusia, kita sering melihat apa yang berada di permukaan tetapi lupa akan perkara disebaliknya. Sentiasalah ingat bahawa ujian akan datang dalam macam-macam cabang. Oleh itu konsep bersyukur dan tawakal harus sentiasa diaplikasi dalam diri senantiasa.

Andai kata sahabat kita permulaannya sangatlah senang, tetapi ujiannya lebih besar kerana ia datang selepas perkahwinan tersebut. Bagi saya ujian yang hadir selepas perkahwinan lebih sukar ditangani kerana sebelum perkahwinan anda dan dia tiada apa-apa ikatan dan tindakan anda sangat terbatas.


Tetapi disaat seorang lelaki menyarungkan cincin perkahwinannya kepada pasangannya, mereka HARUS melakukan apa yang terbaik bagi membaiki semula hubungan mereka atas nama ikatan yang telah tersambung dan juga amanah yang telah diberikan oleh mertua kepada sang lelaki. Disini perlunya pemikiran yang waras, rasional dan pegangan insan itu sendiri terhadap akidah yang dipelajari selama ini kerana siapa yang akan dipertanggungjawabkan pada akhirat nanti sekiranya punah amanah yang dipegang?


“Setiap kalian adalah pemimpin dan bertanggung jawab atas kepemimpinannya. Seorang imam adalah pemimpin dan bertanggung jawab ke atas rakyatnya. Seorang suami adalah pemimpin dalam keluarganya dan bertanggung jawab ke atas kepemimpinannya. Seorang isteri pemimpin di rumah suaminya dan dia bertanggung jawab ke atas kepemimpinannya.” ( Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim )


Tetapi itu bukan penghalang untuk melakukan sesuatu kerja yang murni. Baik dan buruk sebelum atau selepas semuanya ada dimana-mana termasuk juga dalam pernikahan. Apa yang ditekankan adalah persediaan kita sebelum dan selepas sesuatu tindakan kita.

Sentiasalah ingat bahawa perkahwinan ini adalah tanggungjawab bukan sekadar mencari pasangan demi melengkapkan perasaan. Jika sebelum ini kita hanya melakukan perkara mengikut cita rasa sendiri namun selepas perkahwinan, ia adalah tempoh mendidik diri untuk mementingkan orang lain lebih dari diri sendiri.


*******************************

Sanggup atau sedia?


Sukanya saya berkongsi suatu kata-kata:

‎"Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM.."

Bunyi macam senang? Nah ini erti sebenarnya:
"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka, aku rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku”

Jadi....persoalannya bukan 'Sanggupkah' kita tetapi 'Bersediakah' kita?

Kesimpulannya, Kita tidak tahu sesuatu perkara itu baik atau buruk bagi kita. Tetapi yang pastinya kita tahu bahawa Allah akan memberi yang terbaik untuk kita bukan dalam aspek perkahwinan sahaja malahan seluruh kehidupan kita. Oleh itu usah gusar atau risau, sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah telah sediakan untuk kita.

Lagi besar ujian itu lagi bagus untuk kita, bukan untuk 'kondem' kita tetapi untuk melatih, mendidik, dan menguatkan kita untuk menghadapi cabaran yang lebih besar pada masa akan datang. Apalagi? Sentiasalah doa untuk yang terbaik!

Dalam melakukan sesuatu tindakan, baik atau buruknya adalah subjektif kerana ketandusan ilmu kita membataskan pemikiran kita. Tetapi jika niat baik dikekalkan hingga akhir akan pembikinan sesuatu tindakan yang ahsan. Kenapa tidak teruskan sahaja? Persiapkan diri dan pecut!




(Gambar hiasan sahaja)





(Ayat typikal 1: kahwin lagi?? :0)

Tuesday, September 6, 2011

Tuhan Yang Esa

Posted by ABC On 9:53 PM No comments



Pembacaan bukan dinilai dari tajuk tetapi dari isi itu sendiri
Jadi Bacalah!

*Menulis untuk Hilang*

*****************************************

Pendahuluan

Alhamdulillah

Tahu sangat korang bosan dengan penulisan ini. Tetapi baca sajalah eh!

Melihat semua kawan gembira, Siap pakat buat status gembira di status Facebook

"Ucapan Alhamdulillah dilontar dalam status sendiri"
"Tidak kurang juga yang menzahirkan tahniah pada yang lain"
"Ada juga yang mengucapkan takziah bagi menyenangkan hati yang resah"

Apa-apa pun tahniah buat semua kerana keseluruhannya mempunyai peningkatan

**************************

Kesempurnaan lahir dari kelemahan itu sendiri

Tamak dan Hasad dengki

Ini Memang kita tidak mampu ubah
Manusia sememangnya terkenal dengan kelemahan yang sedia ada dalam diri

Bukannya penciptaan kita ini tidak adil
Tetapi dari KELEMAHAN LAHIRNYA KESEMPURNAAN!
dengan syarat, pabila kita berjaya mengalahkan diri sendiri.

Tapi, tidak semua mampu menjadi juara terhadap diri sendiri

Sebelum ini semua mengamuk bila tidak mendapat apa yang dihajati
mulut menggelegak dengan kata-kata 'panas', hingga Tangan mampu menggenggam 'bara'
Akhirnya bila sudah dapat. Gembira tetapi ..........senyap sejuk pula semuanya.
tambahan pula bila mendapat sesuatu yang lebih baik dari suatu kebaikan
Wahh, boleh sujud syukur terus nih!


Tetapi....

Adakah kita sering Lupa atau TERlupa?
Dimanakah kemaafan yang TIDAK dipinta?
Dimanakah orang yang memakan spesisnya sendiri sebelum ini?
Dimanakah mereka yang begitu lantang berkata-kata sebelum ini?


*Sephia*

Setelah :

"buat kerja lembap!! "
"***** BANGSA PENIPUUUUUUUUU"
" sape kutuk ****?? aku tujukan org **** tu kt sekretari yg mls buat keje....pooodaaahhh!!"
aku jam betol la dgn org bajet baek ni...lepak sudahh!! semua kau nk attack ssh arr...


(Waduh, tidak pasal-pasal air itu sendiri ditelan api sedangkan fungsinya memadam)

Itulah manusia, semua hendak CEPAT, bila sudah dapat DIAM
Semuanya tamak dengan pemberian Tuhan tetapi inginkan lagi
Sudahkan hendak lagi, tidak bersyukur pula tu.
Tetapi tahukan yang Dia tidak pernah mengecewakan kita?

Kita tetap juga mendapat apa yang dihajati!
Kita tetap juga dapat menjadi cemerlang!
Kita juga bukan paling teruk dan bukan paling baik!

Cuma lambat sikit sahaja
Cuma dalam bentuk lain sahaja
Cuma baik bukan terbaik

Semuanya akan tiba masanya tetapi mempunyai 'cuma'
Tetapi mana segala nilai yang kita pelajari sebelum ini?


Tanya soalan pada diri,

1) Berapa banyakkah antara kita yang mengucapkan Alhamdulillah sejurus mendapat?
2) Berapa banyakkah antara kita yang tidak puas dengan apa yang dikecapi?

Sedih

Hendak disimpulkan, bersyukur dengan apa yang telah dikecapi. Jika anda mendapat sesuatu yang tidak baik, sentiasalah ingat bahawa terdapat orang yang lebih teruk dari anda. Jika anda kuat, sememangnya akan ada orang lagi kuat dari anda!

Jika hendak menjadi yang terbaik, sememangnya anda mesti menjadi seseorang yang kuat. Kuat dalam kata lain menjadi juara pada diri sendiri. Tewaskan tamak kita, tewaskan dengki kita, dan secara konklusinya nafsu diri kita.

"Antara lima perkara yang menghalang seorang pendakwah dari melakukan kerjanya adalah NAFSU"


"Janganlah kamu berbuat kerusakan di bumi setelah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdo'alah kepada-Nya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada
orang-orang yang berbuat kebajikan." (maksud ayat 56 s.al-A'raf)


Hendak dishare satu video bagi yang kecewa.

Ingat! Walau jauh mana kita, Walau bawah mana jatuh.
Jika Manusia tidak mampu mencekup tangan menyelamatkan kita
Jika kita ditimpa bala yang tidak mampu kita hadapi,
pohonlah padanya...

INGAT!
Tuhan tetap ada!
Tuhan memang ada!
Allah Sentiasa ada untuk kita!



(ayat tipikal : terima kasih pada yang memberi sokongan, sedikit sebanyak membantu diri)
(ayat tipikal 2 : agak-agak tidak dapat kontek tu, faham-faham la situasi, haha. busy study kot! hehe. Jgn risau, tough kot!)
(ayat tipikal 3 : Maaflah utk semua sb tiada perubahan)

Friday, September 2, 2011

Perkahwinan adalah ibadah bukan memuaskan nafsu

Posted by ABC On 5:49 AM No comments




surah ar-Rum ayat 21

Allah menyatakan, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”.


Assalamualaikum wbt

Kadang-kadang saya pelik lah. Bila sebut sahaja mengenai perkahwinan, perkara pertama yang datang kepada kepala kita adalah benda yang kita tidak dapat sebelum kahwin. pasangan, kepuasan, nafsu, seks dan seumpamanya.

Tetapi tidak pula mereka memikirkan perkahwinan ini ada cara mudah untuk merapatkan diri kepada Allah dan juga cara mudah mendapatkan pahala untuk diri.


Lagi teruk lagi apabila dicampur adukkan dengan pemikiran negatif. Tambah-tambah lagi bila mak cik pasar mengambil bahagian.

"anak demo kahwin awal sangat? Gata sokmo apa"

"dok taha dah ke?"

Waduh. Beginilah jadinya bila mulut tidak dijaga bahan juga akan binasa.

Jika kita tidak tahu akan sesuatu jangan menjadikan diri kita seperti musang yang bercakap.
Boleh jadi apa yang disangkakan betul apa yang difikirkan itu betul dan juga salah. Kalau betul tidak mengapa, kalau tidak buat dosa.

Andai kata kita tidak mengetahui seseorang jangan dibuatkan penilaian. "dont judge the book by its cover" bak kata orang putih. Sebelum ini aku tidak memahami pepatah tersebut tetapi baru ku paham setelah belajar bahasa english. Kita tidak mengetahui apa sebab setiap tindakan yang dilakukan, mungkin atas diri insan tersebut adalah sunat, wajib, terpaksa, dipaksa, dan juga alasan munasabah. Jika ingin mengenali atau mengetahui, tanyalah bukannya menyebar.

*****************************

Perkahwinan adalah ibadah bukan memuaskan nafsu

Memang banyak "khilaf" atas tajuk diatas. Saya tidak nafikan juga memang antara hikmah berkahwin memuaskan nafsu yang dapat membantu diri mengelakkan perkara-perkara lain. Tetapi kita perlu melihat kepada 'core' perkahwinan itu sendiri dan mengapa ia dilaksanakan.


Jika kita berkahwin atas nafsu seks, agak-agak berapa lama sahaja nafsu itu akan bertahan? Adakah ingin dijadikan habis madu sepah dibuang? Jadi bagaimana pula jika kita berkahwin atas dasar beribadah? Pernahkan ibadah kita pada Allah pernah putus?

Dalam hidup kita walaupun sekadar tidur tetapi jika adalah kerana Allah tidak luputnya pahala dari diri. Tetapi mengapa sekecil-kecil perkara seperti ini tidak mampu dilaksanakan? Lihat niat diri sendiri.

*Mengapa berkahwin
* Apa yang ingin dicapai melalui perkahwinan
*Apa hasil yang diharapkan selepas perkahwinan

*****************************

BUKAN MENGHARAPKAN YANG SEMPURNA TETAPI YANG TERBAIK

Jangan ingat diri sudah selamat walau sudah berkahwin.
*Ada yang beranggapan sesudah berkahwin tidak perlulah ini dan itu.
*Ada yang beranggapan perkahwinan itu satu keberkatan oleh itu jangan risau
*Berkahwin itu separuh dari agama, jadi segala yang dilakukan sentiasa dibawah rahmat Allah

Tiada istilah "sudah dapat cukuplah" . Saya ingatkan semula tiada penggunaan istilah "SUDAH DAPAT CUKUPLAH".

sama seperti beribadat kepada Allah pernah cukup? Kalau dah rasa cukup tu, pergi rumah kawan yang agak tinggi dan terjun. Konfem masuk syurga!


(Surah Fusilat Ayat ‘ 6)
Ertinya: Katakanlah ( Wahai Muhammad ): “Sesungguhnya Aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepada Aku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan yang satu; maka hendaklah kamu teguh di atas jalan yang betul lurus (yang membawa kepada mencapai keredhaan-Nya)……”


Ramai beranggapan sebelum berkahwin itu penting dimana segala tutur bicara, tingkah laku, percakapan dan juga pergaulan perlu dititik beratkan setiap masa kalau tidak nanti tidak laku.
Ini yang dinamakan hipokrit. Walaupun nama hipokrit itu sendiri sedap didengar tetapi membawa makna yang tidak AYU.





Selepas perkahwinan lah setiap satu pelusuk dalam diri akan diawasi bukan kerana tidak bersyukur dengan apa yang telah dapat tetapi mengharapkan yang terbaik dalam pasangan itu sendiri. BUKAN MENGHARAPKAN YANG SEMPURNA TETAPI YANG TERBAIK.
Kita sendiri telah menunjukkan yang terbaik kepada pasangan kita dan itulah yang mereka harapkan. Jangan merungut jika beliau ingin yang terbaik atau sempurna kerana itu yang anda tunjukkan pada mereka SEBELUM KAHWIN.

Lissa akhir kalam,

Jika anda ingin sesuatu hubungan itu berkekalan, perbaikilah diri sebelum memasuki sesuatu alam yang anda sendiri tidak boleh memastikan perjalanannya. Andai kata itu terbaik jadilah diri anda sebenar jangan 'menipu' orang yang ingin anda jadikan 'member selamanya'. Andai diterima Alhamdulillah tetapi jika tidak....hendak disalahkan siapa? Diri sendiri juga. Hendak mendapatkan sesuatu yang mahal hanya mampu dibeli dengan mahal. Mahal memang susah untuk dibeli tetapi hanya memerlukan kesungguhan dan "hard work" pun sudah mampu tidak perlu menggunakan mahal dengan mahal.

>Ingat semulalah tujuan utama atau niat kita
>Istiqomah dalam sesuatu bukan hanya hangat tahi ayam
>Tiada yang sempurna dalam kehidupan tetapi ada yang terbaik
> Hendak mendapatkan sesuatu yang mahal hanya mampu dengan belian yang mahal

"BUKAN MENGHARAPKAN KESEMPURNAAN TETAPI YANG TERBAIK"


Wallahua'lam


(ayat typikal : tiada kaitan dengan yang hidup atau mati)
(ayat typikal 2 : alang-alang baca tu, senang saja, tolong amin kan utk saya exam pada 24 sept ini :) )

Wednesday, August 31, 2011

Salam Aidilfitri

Posted by ABC On 1:40 AM 3 comments

Assalamualaikum wbt



Selamat Hari raya + Salam aidilfitri = Selamat Aidilfitri

Selamat bertemu keluarga semua. Just a short note.

Kami semua dari pihak perantau

dengan hati yang tulus ikhlas bersama anda semua ingin

mengucapkan

"selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan Batin"

:)

Makan tu makan jugalah, duit raya tu raya jugalah

Tetapi jangan lupa untuk bawa sedikit bagi kawan-kawan di Mesir lah :p

Selamat bergembira bersama Keluarga yang tersayang

Jangan lupa Minta maaf dengan Ibubapa ya!

Wassalam


Thursday, August 25, 2011

Jangan Tamak!

Posted by ABC On 2:16 AM No comments


Contoh sahaja


Kita ada 2 pencuci muka berjenama garnier. Yang berbezanya adalah satu pencuci muka dan lagi satu pencuci muka + hilangkan jerawat .

Bagi item pertama iaitu pencuci muka tersebut direka khas bagi menghilangkan segala kekotoran, habuk dan lain-lain pada muka. Hanya dengan menyapu dan membilas. Settle!

Bagi item ke 2 pula, ia berfungsi mencuci muka dan mempunyai toxin untuk bunuh kuman jerawat .

Jika kita sebagai doktor, sudah semestinya kita akan menyarakan ubat yang spesifik bagi suatu penyakit yang spesifik. Sama seperti apabila ada kawan kita dahaga, kita akan berikan beliau air bukan makanan kan. Itulah konsep yang diamalkan.

Tetapi secara lahiriahnya memang kita hendakkan yang terbaik untuk diri kita. Terutamanya dalam bab menghias diri. Hendak menjaga imej la katakan.

Al kisah seorang insan bernama Ahmad. Beliau mempunyai masalah kulit berminyak. Beliau pun telah membeli Pencuci muka garnier dan ternyata beliau sungguh gembira apabila dinyatakan "buy 1 free another 1". Apa lagi ditaramlah banyak-banyak garnier bawak balik rumah. Sampai sahaja dirumah lalu digunakan pencuci muka yang baru dibeli sebentar tadi. Seperti saya katakan tadi, beliau mempunyai masalah kulit berminyak jadi sepatutnya beliau menggunakan item no 1 tadi lah. Tetapi beranggapan kuantiti itu lagi penting dari kualiti, Ahmad pun menggunakan Garnier no 2 berbanding dengan item no 1.

"Alah, alang-alang dia hilangkan jerawat, pakai sajalah. Manalah tahu ada boleh sediakan payung sebelum kuman jangkit ka"

Dipendekkan cerita, selepas sebulan menggunakan kaedah sama muka beliau menimbulkan jerawat yang sangat banyak dan bertimbu umpama gunung berapi yang ingin meletus dan disusun rapat-rapat



Selepas mendapatkan penjelasan dari doktor. Bertambahlah sedikit ilmu beliau mengenai tindak balas kulit terhadap kimia. Doktor menerangkan bahawa kimia yang ada dalam item 1 dan 2 berbeza dari jenis kimianya. Ini kerana item no 2 mempunyai kimia tambahan berbanding item 1. Jadi disebabkan muka ahmad tidak mempunyai antigen yang sepatutnya bertindak balas dengan kimia dalam item no 2. Kulitnya menghasilkan respon 'hypersensitivity' dengan menimbulkan jerawat.

Teringat satu ayat:

وَتُحِبُّوْنَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا

Dan kamu mencintai harta benda dengan kecintaan yang berlebihan (al Fajr ayat 20)

Berpada-padalah kita terhadap sesuatu. Jangan terlalu inginkan yang sempurna dan jangan lah terlalu mengharapkan yang jahanam. Jadilah orang yang besederhana. Andai kata kita mempunyai simpanan yang amat kita sayang, bersedialah untuk berkongsi benda itu kerana lagi tinggi nilai tersebut lagi patutlah kita kongsi, bukannya kita memberi sisa makanan kita pada yang hampir mati kebuluran.

Contoh terdekat dan crucial adalah wang. Iya memang kita selalu bersedekah. Apatah lagi dalam bulan ramadhan ini dimana pahala dilipat ganda dan pintu syurga dibuka seluas-luasnya. Tetapi lepas ramadhan nanti tiada lipat ganda jadi kurang sikitlah sedekah lah kot. Ramadhan atau tidak tetapi apa yang kita buat selepas sesuatu perkara, itulah ujian untuk kita sama ada kita istiqomah atau tidak.

Tiada gunanya simpan wang banyak-banyak , bukannya kita boleh guna duit untuk bayar masuk syurga! Kadang-kadang berasa diri sudah banyak bersedekah tetapi itu juga ujian selepas kebajikan. Dimana kita baru diuji sebenarnya. Ini dinamakan ujian selepas pujian.

Alang-alang ingin promote kempen Somalia

Somalia merupakan negara yang mempunyai ramai populasi islam dan juga populasi kematian! Jadi ramai NGO telah mengadakan kutipan sumbangan dan fatwa kali ini menyatakan zakat fitrah kali ini digunakan bagi membantu umat islam di Somalia yang kebuluran. Jadi gunakanlah kesempatan ini untuk memberi sebagai apa yang kita dapat kepada mereka. Apatah lagi pada pelajar yang berbiasiswa dan ada duit lebih.

إنَّما الدنيا لأربعة نفر: عبد رزقه الله مالاً وعلماً فهو يتقي فيه ربه ويصل فيه رحمه، ويعلم لله فيه حقاً فهذا بأفضل المنازل

“Dunia itu untuk 4 jenis hamba: Yang pertama, hamba yang diberikan rizqi oleh Allah serta kepahaman terhadap ilmu agama. Ia bertaqwa kepada Allah dalam menggunakan hartanya dan ia gunakan untuk menyambung silaturahim. Dan ia menyadari terdapat hak Allah pada hartanya. Maka inilah kedudukan hamba yang paling baik.” (HR. Tirmidzi, no.2325, ia berkata: “Hasan shahih”)

(segala penggunaan medical term bolehlah google sendiri kalau mahu faham, dan segala progres dan fungsi dalam ini cumalah rekaan semata-mata)

Tuesday, August 23, 2011

Selami Mesir 2 (with pictures)

Posted by ABC On 8:38 PM 5 comments



Bismillah

*Sesungguhnya Allah dekat dengan orang-orang yang baik*



Just to share few wonderful moments in egypt
What we can have here but not in malaysia
Not that im saying Malaysia is not good or equivalent
Just that egypt have some more qualities than Malaysia
Malaysia also have its own qualities compared to Egypt

Alright straight to the main point

Last 2 day i decided to iktikaf in Gami' Sidi Bish which is situated at Sidi Bish of course
Ive been trying to search or do something that ive never done before
something that will make my life different and not typical
Alhamdulillah i finally found something usefull that i can do in Ramadhan

Straight to the point,
I will use some pictures to describe the situation

For all this month, ive always wanted to iftar with egyptian and Alhamdulillah before ramadhan ends
I manage to Iftar with them during my period of iktikaf in gami' Sidi bish

first view in the mosque


whoaaa!!!






Although we've just met but they treated us like some VIP's
Maybe its because we are foreigner but first and foremost it is because we are brothers
BROTHERS IN ISLAM
Thats what connect us through the world
It doesnt matter what colour your skin are, what language you used, where you came from



eating with the egyptian


As long as you dont condemn and be nice to others
everybody will respect and try to get close with you
And this is what Islam teach us



The next program was Tazkirah
Usually at this kind of period i will be laying down on my bed
waiting my stomach to digest the food
But this time im using my time wisely!



the sheikh who i dont know his name XD



I sit there, kept silent and hear the sheikh giving his speeches
Although he talk in Full Arabic Fushah and im not really good at it (for now)
But that doesnt mean that i need to sleep because i dont understand
No! I kept awake because i believe that with all the commitment
One day, i will be like my other egyptian friend around
Talking, Discussing and teasing using the Lughatan Jannah (languange of paradise)
As long as i try to learn the language, make Doa for the path to be clearer and Tawakalallah because He's the almighty and Only He who gives Ilm' to the one He wants.
The topic was about UKHWAh and the main 3 keypoint that i manage to catch is
Ukhwah consist 3 main bases which is Taaruf, Taffahum, and Takaful
I wont elaborate more because its too many! :D




When the azan was recite, we all stopped and procede to our isya' prayers.



between the gap of tarawih, there are these children who moves around and serve cold water to whoever thirst. Nice. (holding the cup is ustaz hisyam)



After isya' we're having Tarawih.
After tarawih , there are gaps before we continue with our Qiamullail
Within that period of hour, there are alot of egyptian who come to us and introduce themself and we also introduce ours

Ismi Mohd Qarafi, Qarafi, Qarafi
I dont know why each time i pronounce my name i need to repeat it more than once
and i need to pronounce the Qo very deeply so that they will understand it is Qo not kaf haha



But whats surprise me is, they are not shy to Taaruf with us although we are total stranger to them
I think they are among the people that are among the lucky ones because they've practised what ISlam told us and what we've learn before which is
Taaruf, Tafahum and Takaful
and i think it maybe induce by their own gifted personality which bravery
Thats why there are no problem for them to quarrel in the middle of the highway! hehe


I dont know why, but i think we're just like celebrities because they kept on coming not to take autograph, but to make friends and it really a beautiful moment in life
Its difficult to find things like this and we should be grateful for everything that we had and realize that in Islam, many things we havent discover yet especially its sweetness.

as we taaruf each other,
near to the mimbar, the Imam stands after the tarawih
take the microphone and say something
suddenly the crowd become noisy because everybody was busy compete with each other
Then i realize they were helding Quizzes!
of course its about islam and the winner gets his prize




the MC was my friend too :)

I found out this kind of activity quite interesting and it makes the Masjid lively
Although masjid is known for place for prayers, reading Quran, doing zikr and all that matters
But Masjid also is a place where normal Human activity can be held
If you have meetings, activities, or anything that proper can be held there
If before this we recognise mosque as a dull and slumpy area,
Change that consept and get move on!
If the mosque becomes dull, slumpy, or what so ever
it is because we who doesnt want to change and we who represent the mosque it self
So lets move on and make the mosque live people!
And the Quizzes might be helpful thou.




this is what we eat in isya'
( ish baladi bil gibnah, jem wa ful)
(roti baladi, chess, jem, dengan bean)

i havent sleep since isya'
so its time for me to move on
to the world of ..........
will be continue....

(specially for my family because im not going home this aildilfitri. hehe)

Thursday, August 18, 2011

Tidak faham, Tiada Gunanya

Posted by ABC On 7:48 AM 2 comments

Doa duduk antara Sujud yang kita selalu baca laju2..
tahukah maksudnya??

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (sayangi aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)


Jadi agak-agak lepas ini kita akan baca betul-betul atau mengejar kita sendiri pun tidak tahu apa.


Jika kita tidak cuba memahami, bagaimana pula kita akan difahami?
Engkau hendak Tuhan faham engkau tetapi Engkau tidak memahami Tuhan itu sendiri
Adil kah?

*Forever Alone*

Wednesday, August 17, 2011

Tahu VS Sedar?

Posted by ABC On 8:29 PM No comments

Kringggggg! Baik kelas, kelas….kelassss!! mari kita start kelas dengan umul kitab Al-Fatihah.

Hari ini kita akan belajar mengenai dua perkataan baru. Apa dia? “Kata cikgu intec Miss

Murid : saya tahu!! Saya tahu!!

Cikgu: Ye Aimat, apa dia? Cikgu tak bagi tahu lagi, lempang kang! Baik kelas, ini yang kita akan belajar hari ini. “Tahu atau pura-pura tidak tahu”.

Murid : ………..

Cikgu : Cikgu tahu kamu blank! HAHAHA. Saja nak tengok muka blur kamu ternyata kamu memang blur…

Murid : …………

Cikgu : maaflah cikgu gurau ja.

Murid : ..........

Cikgu : =.=! Baik , apa yang kita akan belajar hari ini adalah 2 perkataan bahasa Melayu iaitu Tahu dengan Sedar.


***********************************

Tahu dan Sedar

Dua perkara berbeza yang membawa erti berbeza. Mari kita cuba bandingkan 2 perkataan ini dengan beberapa contoh.

1) Bila tengah sakit, emak mengeluarkan ubat tetapi kita enggan mengambil sebab tidak suka ubat. Ini menunjukkan kita TAHU kewujudan ubat tetapi kita tidak MENYEDARKAN diri atas kebaikannya dengan tidak mengambilnya

2) Dalam menaiki kereta, kita tidak pakai tali pinggang kerana rimas. Walaupun kita tahu DAN mungkin sedar akan kepentingannya. Namun kesedaran sebenar masih tiada kerana KESEDARAN MENJERUMUS PERLAKSANAAN. Jika tiada, samalah dengan erti kata tiada PELAKSANAAN MAKA TIADA KESEDARAN.

Apa yang ingin saya rumuskan adalah TAHU itu perkara yang sangat sinonim untuk semua orang kerana semua orang boleh TAHU. Tetapi untuk menyedari itu adalah dengan MELAKSANAKAN namun itu yang antonim bagi segelintir kita.

Sebab itu kita asyik mengulang kesilapan yang sama dan tidak pasal takdir pula yang disalahkan sedangkan ia tidak membuat apa pun. Kesian dia.

Jadi kita muhasabah semula. Berapa banyak antara kita yang tahu akan kesilapan yang dilakukan tetapi berpura-pura tidak menyedarinya?

*Tahu solat berjemaah banyak pahala tetapi sembahyang sendiri

*Tahu couple itu dosa tetapi selagi tidak sentuh berdosa

*Tahu mengumpat itu dosa tapi makan daging manusia juga

*Tahu dia betul tetapi kerana berlainan “pihak”, dia salah!

Hendak ditulisnya, banyak sangatlah. Anda semua yang rajin blog walking ini sudah semesti mampu berfikir kerana orang berpelajaran sahaja mampu menulis “blogwalking” mahupun “Mohon Share”. Bila berpelajaran sudah semesti mempunyai otak dan mampu berfikir. Jadi janganlah buat-buat tidak tahu!


Sunday, August 14, 2011

Tokoh Bernilai

Posted by ABC On 8:28 PM No comments

Tidak ku sangka menulis blog itu sukar!

Assalamualaikum wbt buat semua! Maaflah penulisan tetap macam itu jugalah tiada perubahan.

Kosong~sunyi~dull

Biasalah orang busy (yela tu)






Hendak kata sibuk, ada jugalah sikit. Selepas itu? Sememangnya aku malas! Sebab itulah dekat “edit post” bertimbun Draft bukan posted!



Siapakah beliau? kenal atau tidak? Jika tidak cepatlah kenal.

Klue 1) Beliau telah meninggal pada 8 ogos 2005

klue 2) Pendebat

klue 3) Islam

Tidak tahu lagi? Meh sini aku perkenalkan.

Ahmed Hussein Deedat (Urdu: احمد حسين ديدات; July 1, 1918 – August 8, 2005) was a Muslimapologist, writer and public speaker of Indian South African descent.[1] He was best known for his numerous inter-religious public debates with evangelical Christians, as well as pioneering video lectures, most of which centered around Islam, Christianity and the Bible. He also established the IPCI, an international Islamic missionary organization, and wrote several booklets on Islam and Christianity which were widely distributed by the organization. He was awarded the prestigiousKing Faisal International Prize in 1986 for his 50 years of missionary work. One focus of his work was providing Muslims with theological tools for defending themselves against active proselytizingby Christian missionaries. He used English to get his message across to Muslims and non-Muslims in the western world.[2]

(nampak sangat copy dari wiki)

Baik. Bagi yang malas membaca atau tidak tahu english, aku tolong tafsirkan. Beliau merupakan penceramah bebas yang beragama islam. Beliau terkenal dengan perdebatan antara Agama antara Cristian dan Islam. Beliau juga menghafal bible, Iya BIBLE apatah lagi Quran itu sendiri. Itu saja intro aku yang lain cari lah sendiri

Kenapa dia? Sebabnya hendak berdebat bukanlah perkara yang mudah dimana ia memerlukan skill, pemikiran dan kelantangan. Cara berfikir, penafsiran, pengolahan dan juga pemusingan amatlah penting dalam sesebuah perdebatan. Sudahlah sukar berdebat ini pula berkenaan agama. Silap mengeluarkan ayat, salah, padahnya memang besar.

Jadi bukan calang-calang orang boleh dan berani mengambil risiko untuk pertahan dan membuktikan agamanya sendiri kerana takut! Tetapi itu tidak boleh dijadikan alasan kerana Ahmad Deedat telah membuktikannya. Beliau telah meninggal dunia dan dibawa rohnya namun ilmunya disemadi dan kitalah yang akan mewarisinya. Moga beliau dicucuri rahmat.

*teaser untuk galakan menonton video seterusnya*


Sebenarnya blank dan tidak tahu untuk isi apa.

Tengok orang lain ada sahaja topik untuk dipost tetapi aku...? Tidak mengapalah mungkin menulis tidak sesuai dengan aku. Bagaimana dengan membuat video pula? Ada cadangan tu, bagilah!

(Kadang-kadang aku rasa macam shok sendiri saja! =,= :D)



Wednesday, August 3, 2011

Kepentingan Adab Dalam Menuntut Ilmu

Posted by ABC On 1:31 AM No comments

Pada permulaan kitab ini, Assyaikh Burhanul Islam Azzarnuji telah menulis:

“Maka apabila aku melihat ramai penuntut ilmu pada zaman kita ini bersungguh-sungguh kepada ilmu, dan mereka tidak sampai pula (tidak mendapat manfaat dan hasilnya iaitu beramal dan menyebarkannya), terhalang kerana bahawasanya mereka telah salah jalannya dan meninggalkan syarat-syaratnya. Dan setiap yang tersalah jalan akan sesat, dan tidak mendapati tujuan, sedikit mahupun banyak. Maka aku ingin dan suka menerangkan kepada mereka jalan menuntut ilmu….”

Seterusnya Assyaikh Azzarnuji pun menyebutkan adab-adab atau jalan-jalan menuntut ilmu daripada niat menuntut ilmu itu sendiri hinggalah kepada memilih guru dan rakan-rakan, pentingnya mengagungkan ilmu dan ulamak, warak dan pelbagai lagi jalan yang sebenar dalam menuntu ilmu.

Saya sebutkan perkara di atas apabila mendapati pada zaman kita hari ini, terlalu banyak (dan tentu lebih banyak lagi dari zaman Imam Zarnuji hampir 10 abad yang lalu) di kalangan kita yang mencari ilmu dengan bersungguh-sungguh, akan tetapi tidak mendapat faedah daripada ilmunya, baik untuk dirinya sendiri mahupun untuk masyarakat. Malah hari ini ramai yang bukan dari aliran agama pun ingin belajar ilmu agama. Sangat baik. Tetapi mengapa tidak didapati barakahnya?

Antara sebabnya adalah “tersalah jalan” itu sendiri. Adab menuntut ilmu sudah terlalu jauh untuk diamalkan. Ingatlah menuntut ilmu agama ini bukanlah dengan mengumpul dan menghadam maklumat di otak kita sahaja. Saya selalu sebutkan, jika demikianlah, maka harddisk saya jauh lebih alim dari kita semua. Di dalamnya mengandungi hampir 100 Gigabyte maklumat dari jutaan helaian kitab. Kita, berapa helai sangat dapat menghafal?

Salah jalan ini biasanya berlaku pada perkara-perkara yang telah disebutkan oleh Syaikh Azzarnuji itu sendiri. Saya sebutkan tiga daripadanya:

1) Niat

- Berapa ramai di kalangan kita belajar kerana mudah bekerja dan mengumpul harta dunia nanti dengan sekeping pengiktirafan ijazah?
- Berapa ramai pula yang belajar untuk menunjukkan diri lebih alim daripada orang lain?
- Berapa ramai pula yang belajar untuk menjadikan dirinya dipuji dan dihormati?
- Berapa ramai pula di kalangan kita yang belajar untuk mencari-cari kesalahan ulamak terdahulu?
- Berapa ramai yang belajar untuk mencari bukti bahawa pendapat aku sahaja yang betul sedangkan amalan ummat Islam di Malaysia sebenarnya salah belaka?
- Berapa ramai pula menutut ilmu tanpa diniatkan langsung untuk balik ke tempat masing-masing bagi berjuang menegakkan Islam?

2) Memilih guru

- Berapa ramai di kalangan kita yang tidak berhati-hati memilih guru lantas belajar dengan orang yang tidak betul pemikirannya?
- Berapa ramai di kalangan kita yang belajar dengan guru yang tidak menjaga adab sebagai guru (mengutuk sana sini, mencerca alim ulamak, tidak berakhlak dalam kata-kata mahupun perbuatan dsb.)?
- Berapa ramai di kalangan kita belajar sesuatu ilmu bukan dari ahlinya (belajar Feqh dari jurutera, belajar hadis dari ahli bahasa dsb.)?
-Lebih teruk lagi, berapa ramai pula yang belajar tanpa guru? Membaca sana dan sini, lalu mengambil fahaman sendiri daripada penulisan ulamak.

3) Mengagungkan ilmu dan ulamak

- Berapa ramai dari kita yang mengetahui cara mengagungkan ilmu yang disebutkan oleh para ulamak terdahulu?
- Berapa ramai di kalangan kita yang tidak menghormati kitab ilmu?
- Berapa ramai di kalangan kita yang meletakkan ilmunya sendiri di tempat yang rendah, lalu dengan mudah boleh dijual beli dengan kepentingan dunia?
- Berapa ramai pula yang tahu adab sebagai seorang murid tetapi tidak tahu atau tidak mempraktikkan ada sebagai guru?
- Berapa ramai yang tidak pula tahu membezakan antara meletakkan ilmu di tempat yang tinggi dengan takabbur atau menghina diri?
- Berapa ramai pula tidak reti-reti beradab dengan para ulamak agung, lalu diletakkan ulamak itu setaraf dengannya dalam pemikiran dan pemahaman dengan alasan mereka jua manusia yang tidak maksum?
- Berapa ramai di kalangan kita yang terpengaruh dengan kalam beberapa kerat ustaz mee celup hari ini yang dengan lantang mengkritik ulamak silam, lalu merasa sangsi dengan para ulamak itu?
- Berapa ramai di kalangan kita yang bermulut celupar mengutuk deretan ulamak yang sudah lama mengorbankan diri untuk perjuangan Islam?
- Berapa ramai pula yang bermulut celupar terhadap para ulamak terdahulu dan dengan sesedap hati mengatakan ulamak terdahulu sesat, melakukan bid’ah, berfalsampah dalam bab Aqidah, dan pelbagai lagi kata nista?

Apabila kita nilai semula semua persoalan di atas, tentu sekali kita akan menjawab, “teralalu banyak.” Maka tidak hairanlah apabila kita dapati terlalu banyak orang yang ingin mendalami ilmu agama, akan tetapi jauh tersasar dari kebenaran, barakah tiada, manfaat juga sirna, lalu tidak dapat menegakkan yang haq.

Jelaslah pada kita betapa pentingnya adab dalam menuntut dan menyebarkan ilmu. Tiada adab, nescaya tersalah jalanlah kita. Salah jalan bermakna sesat. Kalau orang yang belajar agama pun boleh sesat, bagaimana pula dengan yang tidak mahukan agama kan…


Sumber :