Al Iadah Hiya Az Ziadah

Pages

Saturday, March 26, 2011

Pergi Nan Sepi

Posted by ABC On 12:18 AM 3 comments



Tadi pabila balik daripada kelas, melalui jalan kuliah Handasah lalu terserempak dengan mak cik tua berjalan menggunakan tongkat berjalan terkedek-kedet menaiki bukit. Sungguh pelan langkah beliau melangkah dimana hanya beberapa inci sahaja berjaya dibuka ketika melangkah demi langkah.

Dalam fikiran terfikir lalu tegurlah kawan di sebelah

"nanti akan tiba masa juga kau akan jadi macam tu, pegang tongkat dan terkedek-kedek macam tu, tunggu masa je ?"

Soalan yang mencerminkan diri juga.


Teringat surah al-asr yang mengingatkan kita tentang masa.


"Demi masa! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran"


Masa tetap akan berlalu tidak kiralah kita menggunakan awet muda ataupun 'stem cell'. Hendak atau tidak fikrah kehidupan tidak dapat kita manipulasikan mengikut kehendak. Cuma yang tinggalnya cuma amal soleh dan orang yang berlaku kebajikan. Namun Ini jualah yang paling susah hanya disebabkan beberapa patah perkataan yang membataskan. 'takde mase la bro'



Sama juga seperti kematian, ia akan hadir juga dalam kehidupan kita dengan keizinan Allah. Umpama tebing gunung. Cuma menunggu masa sahaja untuk kita berjalan, berjalan dan berjalan tanpa kita sedar, sudah berada ditebing dan apabila sedar dan ingin patah balik, sudah terlambat kerana kaki tidak mampu berhenti , tangan tidak mampu mencengkam dan akhirnya jatuh jua .


Yang paling kesalnya, Ia datang secara mengejut tanpa memberi signal. Seperti kematian ayah sahabat kita, 'Heart Attack'. Walaupun sebelum ini tidak pernah ada kes dan doktor juga tidak mengesan apa-apa. Tanpa sebarang simptom atau isyarat yang mendatang, diperiksa tiada apa. Dicabutnya nyawa beliau selepas solat Jumaat dengan satu kerosakan di jantung seakan-akan memang hendak dimatikan nyawa tersebut pada masa itu jua tanpa sebarang introdusi. Datang dan lalu meninggalkan jasad yang kaku terbujur.

Sungguh kejam penyakit ini!

Datang tanpa diundang, Pergi meninggalkan duka. Tetapi membawa pengajaran yang bermakna. Namun berbekalkan hati yang cekal dan kental, ditabahkan dengan sokongan kawan dan keluarga bahawa ini adalah ketentuan yang sudah ditetapkan untuk ayah beliau dan juga ujian untuk keluarga. Mungkin Allah terlalu menyayangi beliau dan berkehendak untuk berjumpa dengan beliau lebih awal. Moga beliau tergolong antara ahli syurga dan dicucuri rahmat . Kita doakan. Al Fatihah


Dia yang memberi ujian yang besar bukan untuk membebankan tetapi bagi menyediakan kita untuk menempuh cabaran yang lebih besar di masa akan datang.


Itu ujian mati, tetapi bagaimana dengan hati yang mati walaupun masih hidup?


"Kita mengaku kematian pasti datang bagi setiap jiwa, tetapi kita tidak bersedia untuknya"






3 00:

Bapa siapa tu?
aku baru balek dari ampang.
aku pon slalu terpk kalau aku dah xde nnt.
sbab tu kite kene ade sesuatu yg membolehkan pahala kita bergerak dan bertambah sekalipun kite dah xada nanti.
contoh nye mengajar..... xpon menyelamatkan nyawa.
murid yg memanfaatkan ilmu guru dye akan membuahkan pahala untuk guru dye.
pesakit yg terselamat hidup nya akan membuahkan pahala pada doktor yg merawatnya bile beribadah dengan tubuh yg sihat tu.

sama gak ngan dosa.
guru yg mengajar menari.......paham2 la kan.

P/S : ko nye komen mane ade hilang la. aku kene approve dulu . thanks 'abg' . :D

haha, wah2..xsangka ak...laju gak ko ni..
asal ngade2 tul ko nye blog kena approve...sabau je la..ape abang2..tetibe je..haha

mesti la.
mane la tau ade komen2 yg berbaur busuk ke.
hahaha.
maksod aku langkah keselamatan la.
berblog ni ade je yg busuk hati.
tetibe je.
hahaha.
abg cekpi.
kih3.

Post a Comment